Masz przed sobą scenariusz lekcji wychowawczej, realizujący program Wychowania do Osobistego Rozwoju. Scenariusz lekcji dotyczy odkrywania swoich talentów. Na wykonanie wszystkich zadań potrzebujesz 90 minut. Jeśli nie dysponujesz taką ilością czasu, możesz wybrać najbardziej interesujące ćwiczenia i przeprowadzić tylko część. Część 1 jest punktem wyjścia, więc polecam Ci od niej zacząć, zrobić jedno z ćwiczeń z Części 3 i Część 4. Ważne, żebyś dostosował je do wieku swojej grupy.
Cel
- odkrycie swoich talentów
- odkrycie swoich mocnych stron
- wzmocnienie poczucia wartości
- wizualizowanie spełnienia marzeń
- odkrycie związku między rozwojem talentów a spełnieniem marzeń
Materiały
- laptop, rzutnik
- muzyka: Bent Ariels
- muzyka: Foo Fighters Best of you
- muzyka: QUENN We are The Champions
- muzyka fanfary
- muzyka The Cranberries Dreams
- muzyka Anita Lipnicka Wszystko się może zdarzyć
- muzyka Kraina Lodu
- filmik Sukces
- filmik Marzenia
- kartki A4 z pytaniami [patrz Część 1], tyle ile uczniów
- grube, długie słomki, tyle ile uczniów
- samoprzylepne, kolorowe karteczki pocięte w paski, klej [patrz Część 2, drogowskaz]
- puste kartki z zeszytu, tyle ile uczniów, ozdobny worek do losowania [patrz Część 3, konferansjer]
- duże arkusze sztywnego papieru: bristol, karton, tektura, tyle ile uczniów [patrz Część 3, mapa marzeń]
- stare gazety, wycinki, ilustracje, zdjęcia, klej [patrz Część 3, mapa marzeń]
- tekturowe małe karteczki w kształcie wizytówek, tyle ile uczniów, kolorowe flamastry [patrz Część 3, wizytówka]
Przebieg zajęć
Część pierwsza – Krąg myśli
- Wychowawca przygotowuje salę przed lekcją – ustawia krzesła tak, by powstał krąg. Na każdym kładzie kartkę A4 z imieniem i nazwiskiem ucznia. Na kartce zapisane są pytania: W czym jestem dobry? Czego można się ode mnie nauczyć? Na czym się znam?
- Nauczyciel włącza muzykę: Bent Ariels
- Gdy uczniowie wejdą do sali, prosi ich o zajęcie miejsc w kręgu, przeczytanie pytań na kartce, napisanie odpowiedzi o sobie i puszczenie jej dalej tak, by każdy mógł dopisać odpowiedź do jednego wybranego pytania. W ten sposób do każdego wraca kartka z odpowiedziami całej klasy.
- Po skończeniu zadania, nauczyciel wyłącza muzykę i pyta uczniów, czy wiedzą, czego dotyczy lekcja.
ODKRYJ SWÓJ TALENT
Wprowadzenie: Wychowawca pyta, jak uczniowie czują się po przeczytaniu opinii o swoich umiejętnościach, czy coś ich szczególnie zaskoczyło, czy opinia innych pokrywa się z tym, co myślą o sobie.
Mogą paść odpowiedzi: Nie wiedziałem, że to umiem…, nie wiedziałem, że to ważne…, nie sądziłem, że mam jakąś umiejętność…
Ważne! Wychowawca wyjaśnia czym jest talent, że każdy z nas ma talenty, niektóre są bardzo widoczne, np talenty artystyczne, sportowe, inne bardziej wyszukane – intelektualne. Mówi, czym jest talent, czym umiejętności, a czym mocne strony. Informuje, że w czasie lekcji wykonają kilka ćwiczeń pomocnych w odkrywaniu talentu.
Część druga
Drogowskaz
- Uczniowie wraz z krzesłami wracają na miejsca.
- Wychowawca rozdaje każdemu słomkę i samoprzylepne kolorowe karteczki pocięte w paski.
- Nauczyciel prosi, by uczeń zakreślił na swojej kartce z opiniami o swoich talentach 5 umiejętności, które najbardziej oddają to, co kocha robić, na myśl o czym się uśmiechnął, co sprawia mu przyjemność i budzi jego wesołość.
- Nauczyciel włącza muzykę Foo Fighters Best of you
- Uczeń bierze 5 karteczek i wypisuje na każdej jedną umiejętność, którą wybrał.
- Uczeń przykleja karteczki na słomkę, tworząc drogowskaz talentów.
- Nauczyciel mówi, że w odkrywaniu talentów pomagają nam emocje, bo talenty to naturalne predyspozycje naszego myślenia, działania, w związku z czym wykonywanie danej umiejętności sprawia nam przyjemność. Pyta, jak uczniowie czują się ze swoim drogowskazem.
Część trzecia
Część trzecia poświęcona jest wizualizowaniu swoich swoich talentów. W zależności od czasu, jakim się dysponuje, można zrobić wszystkie lub jedno ćwiczenie.
Konferansjer
- Wychowawca rozdaje uczniom kartki.
- Mówi by wyobrazić sobie siebie za 20 lat, jak zostają wywołani na scenę i odbierają nagrodę.
- Zadaniem uczniów jest wyobrazić sobie za co odbierają nagrodę, kim są i napisać zapowiedź własnej osoby dla konferansjera, np: Bartek Kowalski, dwukrotny Mistrz rozgrywek hokejowych, medalista olimpijski, odbiera nagrodę dla najbardziej sympatycznego zawodnika wybranego przez telewidzów:)
- Wychowawca włącza muzykę QUENN We are The Champions
- Po zakończeniu zadania nauczyciel zbiera kartki, bierze ochotnika na środek sali, który losuje zapowiedź i zapowiada ucznia, czytając z kartki.
- Wychowawca włącza fanfary
- Uczniowie biją brawa, a wywołana osoba wychodzi na środek i mówi o swoich emocjach.
Ćwiczenie można powtórzyć kilkukrotnie, w zależności od czasu, jakim dysponujemy.
Mapa marzeń
- Uczniowie siadają w kole (można zrobić zaraz po Kręgu myśli).
- Wychowawca rozdaje każdemu dużą kartkę bristolu, tektury, kartonu (do wyboru).
- Rozsypuje na podłodze stare gazety, zdjęcia, ilustracje.
- Mówi, by każdy na środku swojego arkusza napisał swoje imię i narysował strzałki na zewnątrz, wyobraził sobie kim chce być w przyszłości, co chce robić, jak wyglądać, jak się czuć, gdzie mieszkać itp i powklejał odpowiednie ilustracje.
- Włącza muzykę The Cranberries Dreams
- Po skończonym ćwiczeniu ochotnicy opowiadają o swojej mapie marzeń, dzielą się emocjami. [więcej o działaniu mapy marzeń przeczytasz tu]
Bonus: Starszym uczniom można po skończonym zadaniu włączyć filmik motywacyjny:
Wizytówka
- Nauczyciel rozdaje uczniom małe sztywne karteczki (w kształcie wizytówki) i kolorowe flamastry.
- Wychowawca włącza muzykę Anita Lipnicka Wszystko się może zdarzyć
- Uczniowie tworzą swoją wizytówkę przyszłości – rysują znak firmowy, logo, coś co ich charakteryzuje, piszą czym się zajmują.
- Po zrobieniu wizytówek wychodzą na środek klasy i zaczynają się nimi wymieniać, rekomendując swoje usługi jak na spotkaniu biznesowym (proszę dostosować opis ćwiczenia do wieku dzieci)
- Wracają na miejsca i ochotnicy mówią o swoich wrażeniach, emocjach.
Część czwarta
Część czwarta przeznaczona jest na podsumowania i wnioski.
Łowca talentów
- Nauczyciel prosi by uczniowie przyłożyli swój Drogowskaz talentów do Mapy marzeń, bądź Wizytówki, bądź zapowiedzi Konferansjera [jeśli z Części 3 robiony był tylko konferansjer, należy uprzednio zwrócić uczniom ich zapowiedzi, które znalazły się w worku losującym] i zastanowili się, które talenty i umiejętności pomogą im osiągnąć marzenia. (jeśli Drogowskaz nie był robiony, proszę wziąć talenty z kartki z Części 1)
- Uczniowie dzielą się swoimi wnioskami, mówią, co odkryli w czasie lekcji, nad czym chcą pracować, z jakim talentem wychodzą z tych zajęć.
Podsumowanie : Nauczyciel jeszcze raz zaznacza, że każdy ma talenty, a ich rozwijanie prowadzi do zadowolenia, życia w zgodzie ze sobą i spełnienia marzeń.
Na koniec można włączyć filmik stosowny do wieku uczniów:
Starsi
Młodsi:
Włożyłam dużo pracy i serca w przygotowanie tego wpisu. Zależy mi, by ludzie odkrywali swój potencjał, rozwijali się i zmieniali swoje życie na lepsze. Podziel się, jeśli uważasz go za wartościowy. Dziękuję!
-
Inspiracje dla szkoły
-
Marzena Kud
-
-
Daily Better
-
Marzena Kud
-
-
Kobietapo30
-
Marzena Kud
-
-
Katarzyna Berska
-
Marzena Kud
-
-
Ula Rudzka / GadzetyTrenera.pl
-
Marzena Kud
-
-
Katarzyna Kowalska
-
Marzena Kud
-