Wychowanie do Osobistego Rozwoju!

Written by on Marzec 23, 2017

Spoglądam na cv. Wygląda nieźle. Robię łyk kawy i czekam na pasjonującą rozmowę, jaką mam nadzieję odbyć.
Minęło 5 godzin. 5 rozmów, a na mojej twarzy pojawia się smutek. Sami sobie to robimy, mówię do siebie, odpalając silnik samochodu. Czerwone światła dają mi czas na refleksje. Też taka kiedyś byłam, cofam się myślami parę lat. Też kiedyś myślałam, że coś mi się należy.
Przychodziłam na rozmowy rekrutacyjne i wydawało mi się, że najważniejsza jest znajomość języków obcych, skończone fakultety, poprawność wypowiedzi i dyspozycyjność. Sama praca szybko zweryfikowała moje myślenie i odkryłam, że najważniejsza jest postawa i znajomość siebie. Samoświadomość, która nie wyraża się w stwierdzeniu, że lubię czarną mocną kawę, a słodzonej herbaty do ust nie wezmę, samoświadomość, która pozwala Ci stwierdzić, że motywują Cię czynniki wewnętrzne, oparte na wartościach. Poznanie tych wartości. Świadomość własnych talentów by móc je rozwijać. Jakie to oczywiste, prawda? Kiedy na rozmowie rekrutacyjnej pada pytanie: co jest Twoim talentem? w większości przypadków odpowiada nieśmiała cisza, uśmiech, zawstydzenie. Dlaczego? Przychodzimy zaprezentować komuś, co możemy dla niego zrobić, jak jego firma urośnie inwestując w nasze umiejętności, a nie potrafimy powiedzieć, co jest naszym talentem?

Życiowe umiejętności

macbook
Dostajemy tę pracę. Siadamy za monitorem, szybkie szkolenie, gdzie co jest i …co dalej? Pierwsze zadanie, a my nie mamy pojęcia, od czego zacząć. Gdzie znaleźć potrzebne informacje, kogo zapytać, jak zorganizować swój czas pracy. Boli nas głowa, czas mija, mamy wrażenie, że ciągle coś robimy, a efektów nie widać. Wracamy do domu z poczuciem porażki, ale przecież powiedzieliśmy na rozmowie, że samodzielne stanowisko pracy to jest to, czego szukamy.
A gdyby tak uniknąć tego stresu i wkroczyć w swoją młodą dorosłość z wiedzą o swoich zasobach i talentach, ze świadomością, co nas motywuje, jaki system pracy nam odpowiada? Z całym zasobem umiejętności osobistych, które pozwolą nam na tworzenie zespołów, na efektywną współpracę, czystą komunikację, pozwalającą pracować klarownie i bezstresowo? Wyobraźcie sobie, że wchodzicie na rynek pracy z umiejętnościami, które są najzwyczajniej w świecie życiowe! Potraficie wyszukiwać informacje, katalogować je, myśleć samodzielnie, wiecie, jak uwalniać swoje zasoby kreatywności, co robić, żeby wydajniej pracować, jak zarządzać swoim czasem. Wiecie, jak zaprezentować swoje talenty, jak budować swój wizerunek. Wspaniałe, prawda?
Pomyślcie teraz o swoich dzieciach, chcecie, żeby byli zaradni życiowo? Wiedzieli w czym są dobrzy? Pozwólmy im się rozwijać!

Niegrzeczne dziecko? Powód do radości

Od niespełna 3 lat jestem mamą. Od prawie 9 miesięcy podwójną mamą. I już na tym etapie widzę, jak bardzo można wspomagać rozwój małego człowieka i jak bardzo nierozważnie hamować! Ciągle się uczę pozwalać im na samodzielność, nie płakać, kiedy płaczą po upadku. Słuchać, co mają do powiedzenia i cieszyć się, kiedy są niegrzeczni. Tak, niegrzeczni, bo ogólnie przyjęte rozumienie nieposłuszeństwa u dzieci to nic innego, jak ich stawianie granic, budowanie tożsamości, własnego zdania, uświadamianie sobie odrębności, a może tego, że czegoś nie umieją? Ja też się denerwuję, kiedy się spieszę, a mój syn przeczesuje całe mieszkanie w poszukiwaniu tej jednej skarpetki, bo w innej nie pójdzie. Kiedy krzyczy „nie chcę„, kiedy zawodzi, bo przekonuje się, że czegoś nie może. Ale jak już ochłonę to się cieszę! On się przecież prawidłowo rozwija, to oznaka jego zdrowia. Staram się rozwijać w nim umiejętność mówienia nie w nieinwazyjny sposób. Bo przecież za parę lat będę dumna z jego asertywności, prawda?
Posłuchajcie, co na ten temat mówi Kamila Rowińska, światowej sławy coach i trener, autorka książek o tematyce coachingowej i biznesowej, m.in. bestsellera pt. „Kobieta Niezależna”.  Ambasadorka Akademii Przyszłości. Prywatnie żona i mama dwójki dzieci.

http://rowinskabusinesscoaching.com/portfolio/wywiad-nie-musisz-byc-grzeczny-akademia-przyszlosci-video/
kamila rowińska ap

Szkoła

To tu stawialiśmy swoje pierwsze kroki na drodze  szlifowania talentów. Dzisiaj robią to nasze dzieci.
Obecnie dużo mówi się o tym, że nasz system edukacji jest skostniały, zamknięty na nowości i daleko nam do skandynawskich szkół, gdzie nie istnieje sztywny podział czasowy na lekcje, a dzieci w trakcie nauki mają różne aktywizujące zadania. Na szczęście mamy w Polsce cudownych propagatorów zmian w edukacji, którzy tworzą miejsca dla młodego pokolenia, które ma prawo wyrosnąć na przedsiębiorczą młodzież.
Michał Pasterski, znany coach, założyciel Life Architect, firmy zajmującej się projektowaniem i tworzeniem alternatywnych narzędzi edukacyjnych, stworzył Fundację Świadoma Edukacja, której celem jest promowanie alternatywnych form nauczania i wspieranie dzieci z ograniczonym dostępem do edukacji. Życiowym celem Michała  jest zmiana systemu edukacji na świecie.

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje
Albert Camus

Przeczytaj, jakie błędy Michał widzi w polskiej edukacji. Wymienia ich aż 13!

linijka

Angelika M. Talaga jest przedstawicielką nurtu nowoczesnej pedagogiki. Prowadzi firmę Godmother Sp. z o.o. zajmującą się intelektualnym rozwojem dzieci. Zajmuje się wszystkim, co ma wpływ na dzieci, inspiruje rodziców i pedagogów do zmian w edukacji. Zresztą, posłuchajcie sami, co Angelika Talaga mówi o szkole:

To wystąpienie ma ponad 130000 wyświetleń!

Dzisiaj szkoła nie uczy

Na szczęście mamy coraz więcej osób wielkiego formatu, które ideę uczenia dzieci przydatnych umiejętności i rozwijania ich talentów traktują jak misję.  Kamila Rowińska wspiera Akademię Przyszłości, Michał Pasterski tworzy użyteczne kursy dostępne w Life Architect, realizuje kursy dla dzieci w formie warsztatów,  wspierające ich emocjonalny i psychiczny rozwój (Planets). Agnieszka Talaga od 6 lat tworzy artykuły, publikuje filmy i tworzy szkolenia dla rodziców, dotyczące rozwoju intelektualnego i osobistego dzieci.

Beata Jurasz jest psychopedagogiem kreatywności, trenerem biznesu, life & business coachem oraz trenerem Fundacji „Odyssey of the Mind”.
Odyseja Umysłu jest przyjaznym programem edukacyjnym realizowanym w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej.
Beata zaraża swoją energią i namawia do ciągłego próbowania, uwalniania swojej energii, czego sama doświadczyłam. Energia i radość Beaty doskonale widoczna jest w tym krótkim filmie:


Ba! To od Beaty dostałam kopa do założenia tego bloga:) Jej show motywacyjne Uwolnij Ptaka, pięknie uwalnia nasze zasoby i talenty. Ach, gdybyśmy mogli to robić w szkole!

Szkoła Umiejętności Miękkich

O tym samym pomyślał Artur Maik, Nauczyciel akademicki na Uniwersytecie, wielokrotny Stypendysta Ministra, Laureat Diamentowego Grantu ( pięknie komponuje się z naszym diamentowym logo:), Inicjator i Założyciel Szkoły Umiejętności Miękkich. Główną ideą, a tym samym celem programu kształcenia w ramach Szkoły Umiejętności Miękkich jest wykształcenie wśród dzieci cech pożądanych w życiu dorosłym.

I tu dochodzimy do sedna! Gdybyśmy mogli to robić w szkole, gdybyśmy mogli w szkole uczyć się asertywności, autoprezentacji, rozwijać świadomość swoich mocnych stron – byłoby cudownie, prawda?
Chcemy tej cudowności z Katarzyną Skolimowską, autorką bloga www.inspiracjedlaszkoly.pl, nauczycielem, wychowawcą, dziennikarką „Sygnału” trochę wprowadzić.
21 marca ruszył nasz autorski projekt Wychowanie do Osobistego Rozwoju.

Na czym będzie polegał?

Będziemy publikować artykuły dotyczące każdej kompetencji z naszego Banku kompetencji miękkich wraz ze scenariuszem lekcji.

bank kompetencji

Katarzyna Berska, autorka bloga http://yellowpear.pl, utalentowana plastycznie polonistka, stworzy piękne rysnotki. Myślografia wspaniale wpisuje się w nurt neurodydaktyki. Wszystkie materiały projektowe będą publikowane na naszych blogach i udostępniane na odrębnym fanpage’u projektu.
Do końca czerwca będziemy prowadzić pilotaż w szkołach, które zgłosiły się do naszego programu. Nauczyciele realizujący na lekcjach wychowawczych nasze propozycje lekcji, będą je opiniować jako nasi eksperci.
Cały program zakończy się wydaniem podręcznika dla nauczycieli i rodziców, wspomagających ich w rozwijaniu talentów swoich dzieci i uczniów.
Wierzymy, że w szkołach pracują nauczyciele o otwartych umysłach, którym  leży na sercu dobry kierunek zmian w polskiej edukacji. A liczba chętnych do pilotażu niezmiennie nas o tym przekonuje!
Jestem niesamowicie podekscytowana projektem i tym, że młodzi ludzie będą mogli uczyć się pomiędzy wykładem z biologii i matematyki czegoś o samym sobie. A wyposażeni w kompetencje miękkie dziarsko opuszczą szkolne mury.
I na koniec wisienka na torcie:) Nasi wspaniali propagatorzy rozwoju, przyjaciele w zmianie, coachowie światowego formatu, innowacyjni edukatorzy, zgodzili się zostać Ambasadorami naszego projektu!
Z takim wsparciem możemy wiele zdziałać dla przyszłego pokolenia przedsiębiorczej młodzieży:)

Poznajcie ich bliżej:

Kamila Rowińska

Jestem trenerem, coachem i autorką książek o tematyce coachingowej i biznesowej, m.in. bestsellera pt. „Kobieta Niezależna”. Prywatnie jestem żoną i mamą dwójki dzieci.
Ukończyłam kierunek Zarządzania Przedsiębiorstwem na Politechnice Śląskiej, kolejno udałam się do Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie, które przy Wyższej Szkole Psychologii Społecznej utworzyło kierunek – Coaching.
Przez 13 lat ze spektakularnymi sukcesami budowałam swój biznes zarządzając zespołem sprzedażowym 3500 osób. W 2010 r. zdecydowałam się założyć Rowińska Business Coaching i skoncentrować na wspieraniu innym w zwiększaniu ich efektywności osobistej i biznesowej.
Od tego czasu przeprowadziłam setki szkoleń i sesji coachingowych. Tysiącom osób pomogłam uwolnić swój potencjał, odnaleźć motywację, zwiększyć pewność siebie, samodyscyplinę i wykształcić umiejętności przywódcze.

Michał Pasterski

michal-pasterski-15Od 10 lat zgłębiam i praktykuję psychologię. Od 2 lat działam na rzecz edukacji. Uwielbiam słowo pisane. Jestem autorem książki Insight. Droga do mentalnej dojrzałości, oraz bloga, na którym właśnie jesteś. W ciągu ostatnich 8 lat napisałem ponad 350 artykułów, które czyta więcej niż milion osób rocznie.

Jestem założycielem Life Architect, firmy zajmującej się projektowaniem i tworzeniem alternatywnych narzędzi edukacyjnych. Wierzę w skuteczność indywidualnej pracy z człowiekiem i jako doświadczony coach wspieram w rozwoju osobistym Polaków na całym świecie. Na początku 2016 roku założyłem Fundację Świadoma Edukacja, której celem jest promowanie alternatywnych form nauczania i wspieranie dzieci z ograniczonym dostępem do edukacji. Moim życiowym celem jest zmiana systemu edukacji na świecie.

W międzyczasie jestem… szczęśliwym mężem, praktykującym podróżnikiem (głównie południowo-wschodnia Azja), wielbicielem zdrowego odżywiania i amatorem gotowania (kuchnia wegańska). W wolnych chwilach biegam, uprawiam jogę i medytuję.

Angelika Talagakolopng

Angelika zadedykowała swoje życie dzieciom.

Jest założycielem i szkoleniowcem firmy Godmother oraz marki Przedsiębiorcze Dziecko. Od 6 lat publikuje artykuły, filmy i tworzy szkolenia dla rodziców, dotyczące rozwoju intelektualnego i osobistego dzieci. Dzięki Godmother, tysiące rodziców z całej Europy, dowiaduje się jak uczyć dzieci kreatywnego myślenia, oszczędności, samodzielności i pewności siebie.

Tworząc Godmother chciała, by na całym świecie potencjał z jakim rodzą się dzieci, spotykał się z możliwościami, jakie mogą zapewnić im tylko dorośli. A co możesz zrobić już teraz?

Beata Jurasz

Od 2015 roku prowadzę swoje autorskie show interaktywno-motywacyjne dla kobiet pt. „Uwolnij ptaka”.

Moją misją jest wspieranie ludzi w odkrywaniu przez nich ich wewnętrznego potencjału i motywacji. Pomagam moim klientom osiągać sukcesy prywatne i zawodowe poprzez coaching, szkolenia i warsztaty.

Jako trener wspieram organizacje w szybszym osiąganiu lepszych rezultatów biznesowych poprzez rozwój umiejętności managerskich oraz podnoszenie skuteczności działania zespołów. Jako coach towarzyszę w podróży młodym przedsiębiorcom w rozwijaniu ich biznesów. Inspiruję do osiągania wyższego poziomu kreatywności biznesowej a jednocześnie stabilizacji finansowej. Wspieram managerów w rozwoju ich kluczowych kompetencji.

Jestem pasjonatką życia. Od kilkunastu lat towarzyszę ludziom w zmianie ich życia na lepsze. Moje trudne doświadczenia życiowe sprawiły, że z jeszcze większym siłą i skutecznością przeprowadzam ludzi przez zmiany w ich życiu osobistym i zawodowym.

Artur Maik Znalezione obrazy dla zapytania szkoła umiejętności miękkich artur maik

Zafascynowany stworzoną ideą w ramach SUM i chętny do ciągłego jej rozwoju. Specjalizuje się w rozwoju kompetencji miękkich i zarządzaniem projektami. Nauczyciel akademicki na Uniwersytecie. Wielokrotny Stypendysta Ministra, Laureat Diamentowego Grantu.  

A już niedługo kolejna odsłona.  Do naszego projektu dołączyli równie wspaniali Partnerzy i Sponsorzy:)

Edukacja jest tym, co pozostaje wówczas, gdy to, co wyuczone, zostało zapomniane.

Burrhus Frederic Skinner


Jeśli uważasz ten wpis za wartościowy, podziel się nim, to dla mnie bardzo ważne. Dziękuję!


Tagged as , , , , , , , , , ,



  • Kochana, wiesz, że jestem miłośniczką Twoich tekstów, mało tego, Twojego sposobu myślenia, Twojego nazywania tego, czego inni nazwać nie potrafią. Rozpiera mnie radość, że zgodziłaś się ze mną tworzyć ten projekt. Cudownie spotkać bratnią duszę, która ma podobną pasję. Wstęp napisałaś tak życiowy, że w zasadzie na nim mogłabyś zakończyć ten wpis. Cieszę się, że padła sugestia, aby cieszyć się, że dziecko jest niegrzeczne, bo to znaczy, że wykracza poza swoją granice komfortu, sprawdza, doświadcza, uczy się. Dodam, że ja jeszcze cieszę się, gdy moja córeczka nie uśmiecha się głupkowato do każdego, kto ją o to poprosi, ku zniesmaczeniu przechodniów, pań w kolejce w warzywniaku, pasażerów autobusu… Cieszę się, bo moje dziecko nie jest małpą i ma prawo do swoich emocji 🙂

    • Dziękuję za ogrom ciepłych słów:) tyle mamy pracy Kasiu, że ja się dopiero dokopała do tych komentarzy:) Zniknęły w czeluściach;p Fajnie, że piszesz o tym uśmiechaniu się do każdego, tak samo mnie dziwi zmuszanie dzieci do całowania wszystkich..

  • To jest cudowny i wielki cel. Tyle mogę powiedzieć. Jestem absolutnie „ZA”. Ja MAMA i ja NAUCZYCIELKA. <3 <3 <3 A potencjał Marzena jest niesamowity!

    • Kochana, cieszymy się, że jesteś z nami:)

  • Łoooo, to już wiem skąd ten uśmiech ostatnio! 😍😍😍 Bardzo się cieszę i trzymam kciuki za spektakularne efekty. Temat jest ważny i do gruntownego ogarnięcia. Bo też się zgadzam, że szkoła to nie jest najszczęśliwsze miejsce do przygotowanie młodych ludzi do prawdziwego życia. Widzę, (patrząc na ambasadorów), że mogło być tak, iż spotkałyśmy się na jakimś szkoleniu 😋 Ach, jaki ten świat jest mały!

    • Och, a na jakim szkoleniu byłaś? Ja dosłownie za dwa dni jadę na Kobietę Niezależną Kamili:)

  • Dziewczyny co za cudowna wiadomość !! Chylę czoła przed Wami !! Jesteście niesamowite !! Wspieram mocno i trzymam kciuki, choć jestem bardzo spokojna, jesli chodzi o sukces tej akcji 🙂 Do tego książka – po prostu jestem pod wrażeniem !! Jeszcze raz Wam gratuluję!! :*

    • Magda, dziękuję! Widzisz tyle się dzieje, że zobacz z jakimi zaległościami odpisuję! Ale książka coraz bliżej rzeczywistości:)

      • Marzena wszystko rozumiem 🙂 U mnie też czas leci jak szalony 🙂 To dobrze, że tyle dobrego się dzieje. Trzymam mocno kciuki. Gdybyś czegoś potrzebowała – daj znać :*

  • Tomasz Ksobiak

    Wpis dotyczący szkoły – niezmiernie trafny:)

    • Zachęcam Cię zatem do przeczytania książki Michała, bo on ma ta same takie perełki:)

  • Świetna inicjatywa! Kiedy wracają wspomnienia szkolne to aż ciarki mnie przechodzą, ile krzywdy robi się dzieciom poprzez budowanie systemu poczucia ich wartości na „jedynkach” i „piątkach”, na straszeniu ich zrujnowaną przyszłością, bo się nie uczą jakiegoś przedmiotu (bo to tylko ich wina, prawda?).

    A gdzie tutaj umiejętności przyszłości o których piszesz? Gdzie autoprezentacja, ciekawość, komunikacja i inne umiejętności miękkie? Gdzie najważniejsze czyli kreatywność? Zabija się, bo masz robić tak jak jest w programie, a później idę do pracy i okazuje się, że nieważne w jakim dziale i firmie pracuje – to jest potrzebne wszędzie, wyróżnia cię i pcha do przodu.

    Dobrze, że jest kilka osób takie jak ty, Michał Pasterski i inne wymienione, które mogą pobudzić procesy myślenia w młodych ludziach i pomóc im rozwijać siebie.

    • Łukaszu, dziękuję za tak obszerny komentarz:) Poruszasz ważną kwestię – zastraszanie w szkole to niestety ta negatywna forma motywacji, której w tym wypadku nie lubię. Bo to jak mówić – jak nie będziesz się uczył, niczego nie będziesz miał. A może wato by powiedzieć: jak się będziesz uczył, będziesz miał to i to? widzisz, ja sądzę, że dzisiaj nauczyciel musi być trochę sprzedawcą, musi sprzedać wiedzę w sposób efektowny i efektywny. Zachęcić ich do rozwoju. Klepanie formułek i zastraszanie jest niestety najkrótszą drogą do tego, by zniechęcić do nauki. Masz rację, dobrze, że mamy Michała Pasterskiego:)